Vitamine D-tekort

Vitamine D-tekort

Een vitamine D-tekort ontstaat meestal door een gebrek aan zonlicht, waardoor ons lichaam niet voldoende vitamine D aan kan maken. Het kan een risico geven op aandoeningen als botontkalking (osteoporose), spierzwakte en bij kinderen op de Engelse ziekte (rachitis) met verschijnselen als zwakke botten en O-benen.

Vitamine D-tekort advies
Omdat vitamine D zo belangrijk is, heeft de Gezondheidsraad een vitamine D-advies gegeven: dagelijks 15 tot 30 minuten buiten zijn bij een hoogstaande zon (tussen 11.00-15.00 uur) met het hoofd en de handen onbedekt, zodat de huid voldoende vitamine D kan produceren.

Risico op een vitamine D-tekort 
Gedurende onze Nederlandse herfst en winter staat de zon zo laag dat het dan raadzaam is om extra vitamine D te nemen. Ook is er een aantal risicogroepen die het hele jaar door aangeraden worden extra vitamine D in te nemen, zoals:

  • kinderen tot en met 3 jaar 
  • zwangere vrouwen 
  • mensen met een donkere huid 
  • vrouwen van 50 jaar en ouder 
  • mannen van 70 jaar en ouder 
  • mensen die te weinig buiten komen

Vitamines
Er bestaan verschillende soorten vitamines: A, B (meerdere varianten), C, D, E en K. Ons lichaam heeft al deze vitamines nodig. Het kan vitamine D zelf produceren, alle andere varianten halen we uit onze voeding. De belangrijkste functie van vitamine D is een bijdrage leveren aan sterke botten en spieren.

  • Voor meer informatie over het risico op een vitamine D-tekort verwijzen wij u naar uw apotheek of arts. 
  • Uitgebreide informatie over vitamine D en een vitamine D-tekort staat op de website VitamineDinformatie.nl. Hier kunt u ook een test doen om erachter te komen of u een risico op een tekort loopt. 
  • Bij een risico op een vitamine D-tekort kunt u Divisun 400 gebruiken.